Här kan du läsa vanliga frågor kring Adstuff eller våra fotoförädlingstjänster. Om du har några övriga frågor är du välkommen att kontakta oss.
Adstuff samt bildförädlingsfunktionerna fungerar utmärkt även med egna bilder tagna med systemkamera. Via appen eller direkt via vårt webgränssnitt laddar man enkelt upp högupplöstsa bilder, allt lagras även fortsatt högupplöst hos oss. När bilderna finns i systemet väljer ni med bara ett knapptryck att skicka in utvalda bilder till bildförädling. Värt att nämna är att när man sedan har lagret med bilderna i fickan via vår app så kan man stödfotografera exempelvis dokument, vinterhjul eller avvikelser med mobilkameran för att komplettera sina systemkamerafoton. Det ena utesluter inte på något sätt det andra.
Den största anledningen är att man skapar en mer tydlig igenkänningsfaktor på sina annonser med konsekvent varumärkesprofilering. Är man dessutom flera olika personer som fotar så kan bildförädlingen se till så att man ändå får samma utseende även om bilderna är tagna på olika sätta av olika personer. Att renodla sina annonser och ta bort distraktioner i bakgrunder sätter också objektet i fokus istället för att man ska skapa sig en uppfattning eller förutfattade mening utifrån en otömd papperskorg i bakgrunden eller att objektet är fotat i ett parkeringsgarage. Utöver detta är bildförädlingen även en tidsbesparare eftersom de som fotar inte längre måste matcha objektet mot en logo på väggen eller kanske flytta runt och vända fordon för att fota i olika vinklar vilket dessutom kan skapa dålig arbetsmiljö pågrund av avgaser etc.
Vår bildförädling är inte AI baserad och görs manuellt och vi kan därför hålla en betydligt högre kvalite kring realism, jämför oss gärna för det går inte att jämföra automatiserad redgiering med omsorgsfullt redgierade bilder som ser till annonsens helhet som i vår redigering. Ett tränat öga kan oftast ändå se när en bild är redigerad, det kommer man faktiskt aldrig ifrån men det handlar om en semi-automatisering och balans mellan resultat och kvalité. Vi sätter objektet och ert varumärke i fokus och det är det viktigast för att faktiskt sälja mer. Det är även viktigt att betona att vi optimerar alltid färg och ljussättning för att framhäva objektet på bästa och mest realistiska sätt, vi redigerar inte objektet så att det ser bättre ut än i verkligheten genom att ta bort repor eller bucklor (om ni inte utryckligen ber om detta, vilket ibland kan hända om en bil ska på lack och få en dörr fixad, då går det få den utannonserad ändå, eller i fallet om det är dekaler på bilen så kan dessa tas bort)
Det finns några få mycket enkla tips: 1. Om det går och finns utrymme, ta gärna ett steg bakåt och zooma in lite med kameran. Kameran i telefonen jobbar då i rätt register rent optiskt så att ni slipper bilder med grodperspektiv. Sta aldrig närmre än nödvändigt. 2. Ta gärna bilden med ganska marginal runt om objektet, vi zoomar in, roterar och beskär bilden åt er så det behöver ni inte tänka på. 3. Ta helst foton på samma plats det ger ett jämnt resultat. 4. Försök att ta bilder när det inte för ljust. Det är alltid enkelt att lägga till ljus och optimera blåtoner som kan uppstå på bilder tagna under vinterhalvåret när det är mörkt men det svårare att ta bort överexponering av ljus.
Fördelarna är många med att lagerhantera bilder och säljdata på en central plats med Adstuff men framför allt spar man mycket tid i processen kring att annonsera ut fordon. En annan stor del är att man eliminerar dubbelarbetet där säljare i ett senare skede efter annons finns ute och då på uppdrag av kund tvingas jaga rätt på information kring servicehistorik, vinterhjul eller avvikelser. Utan central lagring görs detta idag ofta många gånger för samma fordon. Ett svår-mätt värde för att få fram en exakt tidsbesparing, men fråga vilken säljare som helst så vet de att ingen säljer på 100% av alla kundkontakter men frågorna är nästan 100% från alla kunder.
Ett nytt konto går normalt att sätta upp på bara 10 minuter, och är helt synkat och klart med era befintliga annonser inom bara några timmar. En kort utbildning på 45 minuter räcker för att er personal som ska använda tjänsten kommer igång och det gör vi oftast på plats men vi kan även erbjuda det helt kostnadsfritt digitalt via exempelvis Teams.
Normalt lagrar vi alla er bilder, dokument och data som ni lagrar hos oss i minst 5 år. Dvs ni kan få fram alla bilder och dokument ni lagrat till alla era fordon även en lång tid efter att dessa sålts vilket vi ser som en stor fördel vid reklamationer eller kanske om en bil ganska snart av någon anlending ska säljas igen, då slipper ni att fota om den. Det går dock att göra inställningar för att helt automatisera även borttagning av sålda objekt mm helt efter era behov så har ni frågor kring detta kanske kopplat till GDPR eller liknande, kontakta oss gärna så kan vi förklara mer och skapa en inställning som passar just er och era policys.
Till att börja med så lagerför och spar vi inte persondata alls. Olika tolkningar av GDPR och policybeslut kan dock skilja kring hanteringen av data i form av reg.nummer så har ni några som helst frågor relaterade till GDPR så kontakta oss gärna så hjälper vi er att reda ut era frågetecken. Det är viktigt att nämna att ni själva måste ha en integritetspolicy om ni skulle välja att använda Adstuff för att fotografera eller notera några som helst detaljer kring konsumenter eftersom vi inte tar något ansvar för eventuell persondata som ni skulle välja att lagra genom oss och som är bortom vår kontroll. Ni styr vad ni tar för bilder eller vad ni väljer att skriva in i notisera kring er fordonshantering. All vår data lagras av just datasäkerhetsskäl endast på servrar som vi har inom EU.
Adstuff ersätter inget affärssystem utan fungerar som ett kraftfullt komplement helt vid sidan om säljstödsprogram som exempelvis Bilkalkyl, Verendus eller Kobra. Adstuff utgör ett vettigt komplement även till företag som jobbar med Carcare eller andra typer av flödeshantering och då kanske man använder Carcare mer kring verkstad och arbetsorder men annonsfoton och inköp samt rekond hakar i och jobbar med Adstuff för att bygga upp ett mer komplett underlag som säljmaterial. Det ena utesluter inte på något sätt det andra.
För fotoförädlingen så behövs minst en licens av Adstuff för att hantera datalagringen av bilder. Vi kör raka puckar med fasta priser helt utan volymbaserade priser. Många mindre handlare kan klara sig utmärkt med bara en licens från oss och då kostar det endast 599:- ex.moms / månad. För er som har fler säljare kostar det 299:- ex.moms per användare utöver den första som då även blir er administratör.
Nej, ni kan utöver lagerobjekt även administrera exempelvis inkommande objekt eller försäljningsuppdrag och ni kan då använda appen för att ta stödfoton och skapa interna anteckningar kring pris, kontakt eller andra detaljer, dels till er själva eller även för era andra kollegor på er anläggning som använder appen för att vet hur just du har tänkt kring något som kanske är på gång in.
Då fortsätter ni att lägga in era annonser direkt via Blocket eller Bytbil admin precis som tidigare men ni kan hoppa över hela steget kring att lägga till/sortera in bilderna där eftersom bilderna skjuts direkt upp mot Blocket/Bytbil eller Wayke direkt från Adstuff. Det bästa är om ni kan få en rutin på att skicka upp bilderna från Adstuff appen redan innan ni lägger in själva annonsen eftersom dessa lagras på Bytbil/Blockets server i upp till 2 veckor innan annonsen publicerats. Använder ni reg.nummer i era annonser så är det busenkelt för då kommer bilder och annons alltid knytas till samma ID och annons och bilder ”gifter sig automatisk” direkt på servern så snart ni publicerat annonsen via Blocket admin. Om ni använder Q-nummer i era annonser rekommenderar vi att ni lägger upp annonsen och bilderna samtidigt eftersom ni då måste använda Q-numret som ID även i Adstuff appen. Det går faktiskt att lagra både Q-nummer samt reg.nummer i Adstuff appen så att ni alltid har lätt för att söka efter ett specifikt fordons bilder och data. Bilderna publiceras antingen manuellt av er eller helt automatiserat direkt till Bytbil/Blocket så snart de är klara. Så om ni publicerar en annons helt utan bilder eller med tillfälliga obearbetade bilder så kan man ställa in att de slutliga redigerade bilderna automatiskt publicerats i era annonser så snart de är klara, ni behöver inte göra någonting.
Det är faktiskt mycket mindre jobb för er än vad det är för er idag!, tjänsten spar er tid som ni kan lägga på annat mer viktigt än administration av annonser och att söka efter säljinformation flera gånger om, allt är indexerat på regnummer eller annat valfritt ID såsom chassinummer, skrovnummer eller maskinnummer, enkelt sökbart direkt via appen som man alltid har med sig.
All er bilddata molnlagras i vårt CDN (Content Data Network) system på servrar inom EU i Frankfurt och i Amsterdam. Vår data är speglad med backuper i ytterligare två led så all information och data är mer än säkert förvarad. Vår bildförädling utförs i Bangladesh och i Vietnam direkt genom våra system och filerna lämnar aldrig vår plattform.
‘Adstuff Adminkonto’ är den första registrerade användare hos er som blir administratör för er anläggning samt står för era betalningsuppgifter. Detta första konto fungerar förutom att vara administratör även som en (1st) Användare. ‘Adstuff Adminkonto’ är det enda kontot som har rättigheten att sätta upp fler användarkonton på er anläggning i form av “Extra användare” samt sätta regler för betalning, kvitton osv.
All betalning sker månadsvis mot faktura eller med betalkort som registreras till ert första användarkonto som även utgör administratörskonto hos oss, ett såkallat ‘Adstuff Adminkonto’ som krävs för varje anläggning. ’Extra användare’ konton som registrerats av er administratör på samma anläggning betalar aldrig något för sina konton själva, alla betalningar för samtliga konton på en anläggning görs centralt genom ert ‘Adstuff Adminkonto’ oh betalningsunderlagen mailas ut men går även att hitta under inställningar på Adminkontot.
De flesta företag som har flera anläggningar administrerar sina anläggningar separat genom sina blocket butiker eller profilsidor för webhandeln så det vanligaste är då att varje enskild anläggning har en grundlicens i form av ett ‘Adstuff Adminkonto’ och sedan har personalen på just den anläggningen licenser som kallas för ‘Extra användare’. Man kan även köra ett licensavtal rakt över flera anläggningar med bara ett ‘Adstuff Adminkonto’ men då delas lagerlistan för samtliga anläggningar och all personal vilket då också kräver att man har samma struktur på de webhandelsplattformar där man annonserar.
Varje månad skickas faktura ut alternativ så dras er månadskostnad för Adstuff från det av er registrerade betalkortet. Samtidigt mailas ett betalningsunderlag ut i form av en PDF till er registrerade administör och om ni vill även direkt till er ekonomiavdelning. Det går även att logga in på vår adstuff.se och där enkelt hitta alla betalningsunderlag.
Ja, det undrar faktiskt vi också 😉 skämt åsido så har vi planerat att fixa till en helsvensk översättning av även webplattformen inom kort men vi har inte hunnit med det ännu, kring appen så anpassas förövrigt språket i tjänsten automatisk utifrån vad du har region och språkinställning på din telefon!
Det finns ingen uppsägningstid! ni kan säga upp tjänsten när ni vill och önskar. Vår affärsidé bygger inte på affärsmässigt tvång utan på att ni som kund ska vara nöjda. Ni betalar endast för påbörjad månad fram till den dag i månaden ni registrerade er för tjänsten vilket tydligt framgår på våra månatliga betalningsunderlag.
Självklart, ni kan enkelt själva ladda ned allt aktivt och lagrat material för ert konto och avsluta prenumerationen samma dag. Efter att konton avslutats och tjänsten varit inaktiv i 90 dagar så tas även allt arkiverat material bort. Kontaktar man oss separat om detta så kan vi även ta bort allt material omgående på begäran.
Kontakta oss direkt på info@adstuff.se I dagsläget kan ni inte starta ett konto själv via vår website, ni måste ha en inbjudningskod som vi skapar åt er. Vi hjälper er att starta upp ett konto om ni tar kontakt med oss.
Ännu bättre för er! skapa då ett Adstuff konto som ’Extra användare’ åt den externa firma som sköter bilder och fotografering åt er och ge dem instruktioner om att ladda upp alla era bilder direkt till er via Adstuff. Då slipper ni krångel med kopplingar till Dropbox, One Drive eller liknande som skapar betydligt mer arbete samt kostnader för er att underhålla. Bildförädlingen kan göras på exakt samma sätt ändå direkt via Adstuff appen/webplattformen oavsett om bilderna tagits direkt med Adstuff appen eller laddats upp separat från systemkamera. .
©Adstuff AB. ’Adstuff’, ’Break free’ och ’PhotoFX’ logotyperna är varumärken som ägs av Adstuff AB. Alla andra varumärken ägs av sina respektive ägare. Alla rättigheter förbehålls.